Časté otázky

Čo to vlastne je znaková reč pre batoľatá?

Baby Signs Program učí deti jednoduché, ľahko vykonateľné znaky, ktoré im umožnia komunikáciu s rodičmi a ostatnými, ktorý sa o ne starajú. Jednotlivé znaky, ktoré sa deti naučia, predstavujú buď samotné slová alebo jednoduché pojmy, napr. „mačka“, „som hladný/á“ alebo „to už stačí“.
Používanie znakov u deti ešte pred tým, než sú schopné hovoriť, nie je nič nové. Väčšina detí sa naučí mávať na rozlúčku alebo vrtieť hlavičkou, aby nám dali najavo svoj nesúhlas. To sú často prvé znaky, ktoré sa deti prirodzene naučia. Znaková reč pre batoľatá je program, ktorý deťom pomôže naučiť sa oveľa viac znakov, aby sa s Vami ľahšie dorozumeli.
Deti majú prirodzenú túžbu komunikovať s okolím a keď sa naučia znaky, ktoré im to umožnia, používajú ich s veľkou radosťou. Štúdie dokázali, že deti, ktoré sa učia znakovú reč, oveľa častejšie „hovoria“ s rodičmi než deti, ktoré znakovú reč nepoužívali. Schopnosť komunikácie im tiež pomáha zvýšiť sebavedomie a je pre nich jednoduchšie nadviazať kontakty s okolím. A ako nám napovie príslovie: „kto sa viac pýta, viac sa dozvie“, deti, ktoré majú schopnosť pýtať sa skôr, tiež sa skôr dozvedia.

Aký je hlavný prínos programu?

Keď bábätká začnú používať znakovú reč, rodičia sú často prekvapení, aké „rozumné“ je ich dieťa. Dozvedia sa, koľko toho už takto malé dieťatko vníma a ako veľmi sa o tom všetkom chce „pozhovárať“. Táto ranná komunikácia medzi batoľatami a ich rodičmi upevní ich vzťah a napomáha rozvoju dieťaťa.

Znakovanie naučí batoľatá vyjaviť nám, čo potrebujú, čo cítia, a čo ich fascinuje dlho pred tým, než môžu hovoriť. K tomu ešte znakovanie dodá deťom dobrý pocit zo seba samých. Naučí ich, že aj keď sú malé, rozhodne nie sú bezbranné. Naučia sa jednať s ostatnými so sebavedomím a uveria, že ľudia majú záujem ich počúvať. Naučia sa, že komunikácia je základom pre vytvorenie púta lásky a rešpektu. A hlavne sa naučia, že znakovanie je oveľa efektívnejší a zábavnejší spôsob komunikácie než plakanie.

Jedná sa skutočne o overený program vytvorený renomovanými odborníkmi?

Áno, Baby Signs program je vyvinutý psychologičkami Acredolovou a Goodwynovou, ktoré publikovali veľa štúdií na túto tému a vydali niekoľko úspešných kníh:

  • Detská znaková reč: Ako sa dorozumieť so svojím dieťaťom skôr, než začne hovoriť (Baby Signs: How to Talk with Your Baby Before Your Baby Can Talk)
  • Detská myseľ: Hry rozvíjajúce myseľ, ktoré si Vaše deti zamilujú (Baby Minds: Brain-Building Games Your Baby Will Love)
  • Detská duša: Návod ako pomôcť Vášmu dieťaťu s emočným vývojom (Baby Hearts: A Guide to Giving Your Baby an Emotional Head Start)

Všetky kurzy a výrobky, ktoré sú tu ponúkané sú vytvorené firmou Baby Signs Incorporated a na českom a slovenskom trhu sú distribuované na základe zmluvy o výhradnom zastúpení.

Nie je používanie znakovej reči (tj. znakovanie) neprirodzený zásah do vývoja dieťaťa?

Znaky používajú deti aj dospelí od nepamäti. Skúste napríklad bez použitia slov povedať „áno“, „nie“, „neviem“, „je mi to jedno“, „doľava“, „spať“ – ide to, že? Keď sa chcete dohovoriť s niekým, kto nehovorí tým istým jazykom, zvládnete to tiež často pomocou znakov. Deti učíme mávať „pá, pá“ a kývať hlavou na súhlas. Deti si samy vytvárajú znaky, aby sa s nami podelili o svoj svet. Ako napríklad mávanie rukami akoby krídlami, aby nám povedali, že vidia vtáčika alebo dýchajú s otvorenou pusou a vyplazeným jazýčkom ako psík, aby nám ukázali, že je tam pes. Učenie znakovej reči je len ďalší krok v prirodzenej vývoji komunikácie u detí. Necháme ich kreativitu rozvíjať pri „vývoji“ vlastných znakov a ešte im pomôžeme tým, že ich učíme ďalšie znaky. Výsledkom je krásne puto, ktoré sa vytvorí medzi bábätkom a rodičom, ktorí si spolu výborne rozumejú.

Pre koho je znakovanie vhodné?

 Niektoré mamičky si myslia, že znakovanie je len pre tých, čo nedokážu porozumieť tomu, čo ich batoľa chce. Pretože s dieťaťom trávia celý deň, tak väčšinou už ľahšie pochopia čo chce. Znaková reč nám však umožní rozumieť oveľa viac. Väčšina toho o čom celý deň hovoríme nemá so zariaďovaním najnutnejšieho nič spoločné – rozprávame sa preto, aby sme sa podelili o svoje zážitky, pocity, aby sme sa pobavili. A tak isto je to aj s malými deťmi. Rodičia sú často prekvapení, že ich dieťa nezačne so znakmi ako „JESŤ“ alebo „MLIEČKO“, ale so znakmi ako „ČAPICA“ alebo „KYTIČKA“ – to je jasný dôkaz, že i pre deti je komunikácia oveľa viac, než si povedať o to najnutnejšie.

Koľko času znakovanie zaberie?

Toto je snáď najčastejšia otázka, ktorú mi mamičky dávajú. Dobre to poznám, či máme jedno alebo viac detí, času veľa nie je. Výhodou znakovania je, že to vlastne nezaberie žiadny čas na viac. Po tom, čo sa naučíte ako na to, znakovanie sa stane súčasťou každodenných aktivít a nie je potreba si na to vyhradiť čas na viac. Dokonca to čas ušetrí. Keď si dieťa vie povedať, čo chce, tak všetko je hneď jednoduchšie. A ako dlho to trvá sa naučiť ako na to? Možnosti je niekoľko, môžete si kúpiť a prečítať knihu alebo vyhľadať informácie na internete, čo môže zabrať dosť času. Alebo sa môžete zúčastniť Seminára pre rodičov o Baby Signs programe. Seminár trvá dve hodiny a naučí Vás všetko potrebné, aby ste mohli znakovú reč Vaše dieťa hneď začať učiť.

A čo oteckovia a znakovanie?

Každý otecko má samozrejme iný prístup, ale často počujeme o tom, že hlavne oteckovia, ktorí často trávia veľa času v práci, sú nakoniec najväčšími propagátormi znakovania. Je to preto, že zaneprázdnený otecko má väčšie problémy sa s batoľaťom dohovoriť. Často príde domov po dlhom dni a dieťa sa snaží o niečo si povedať, ale otecko, ktorý s ním netrávi toľko času ako mamička nepochopí, čo chce. Nastupuje mrnčanie a niekedy aj slzičky a otecko už volá mamičku, aby pomohla „preložiť“, čo to vlastne dieťa chce. V okamžiku, keď sa dieťa naučí znakovú reč, sa jednoducho s oteckom dohovorí a ich vzťah tak zosilnie.

A čo starší súrodenci a znakovanie?

Znakovanie je vítaným pomocníkom pri zbližovaní súrodencov. Často to pomôže prekonať žiarlenie a pocity menejcennosti z toho, že rodičia venujú čas batoľaťu. Staršie dieťa sa ľahko naučí znaky a môže malého súrodenca znaky učiť. Dieťa potom pociťuje hrdosť a zvyšuje si sebavedomie.

Učíme moje batoľa už cudzí jazyk, nepopletie ho to, keď pridáme znaky?

Naopak, znaky vytvoria akýsi most medzi jazykmi. V Amerike je bežné, že deti vyrastajú v tzv. dvojjazyčných domácnostiach, takže tato otázka bola tiež skúmaná a výsledok je potešujúci. Znaky deťom pomôžu spojiť si význam obidvoch odlišných slov s jedným znakom a pochopí tak, že jednotlivé pojmy môžu byť vyjadrené rôznymi zvukmi (slovami).

Kedy je najlepšie so znakmi začať?

Začať môžete prakticky kedykoľvek než sa dieťa naučí hovoriť alebo v dobe, kedy už pozná niekoľko slov, ale stále ešte nie je schopné hovoriť o všetkom, čo ho zaujíma. Deti sa naučia prvé znaky najskôr tak okolo desiateho mesiaca a väčšina detí začína používať znaky okolo prvých narodenín.

Keď dieťa pozná znaky, neoddiali to motiváciu sa naučiť hovoriť?

Toto bola jedna zo základných otázok, ktoré si autorky programu položili pri svojich štúdiách. Odpoveď bola jednoznačná – je tomu práve naopak. Deti, ktoré znaky používajú, rýchlo predbehnú svojich vrstovníkov v schopnosti sa vyjadrovať. Často sa znakovanie prirovnáva k učeniu chodenia. To, že sa dieťa naučí liezť ho tiež neodradí od toho, aby sa naučilo chodiť, ale naopak ho to motivuje k tomu, aby sa naučilo chodiť.

Je Program Baby Signs vhodný pre deti s oneskoreným vývojom reči?

Tak toto bola otázka, ktorú si položila psychologička Catherine Brownová a z publikovaných výsledkov jej práce vyplýva, že používanie Programu Baby Signs je užitočným zásahom pre deti s oneskoreným vývojom reči. V porovnaní so skupinou deti, ktoré znakovú reč Baby Signs nepoužívali, znakujúce deti s oneskoreným vývojom reči dobehli svojich vrstovníkov vo vývoji reči oveľa skôr. Je však potreba rozlišovať deti s oneskoreným vývojom reči, ktoré začínajú neskôr hovoriť, ale reči rozumejú a deti s poruchou reči, ktoré nielen že nehovoria, ale tiež reči nerozumejú.

V ktorých médiách sa o Programe Baby Signs hovorilo?

V Českej republike sa o našom programe hovorilo už v novembri 2007 v Udalostiach na ČT1, od tej doby sa o našom programe písalo a hovorilo v rôznych médiách. Viac informácií a článkov k stiahnutiu nájdete na stránke o českých médiách.

V USA sa Program Baby Signs objavil vo viacerých programoch národnej televízie. Z tých najznámejších to sú Oprah Winfrey Show (podobné českému Sama doma), ABC 20/20 (podobné programu Na vlastní oči), CBS Morning Show a Good Morning America (obidve sú podobné relácii Snídaně s Novou), a v správach ako NBC Today, Dateline NBC Nightly News. Z amerických novín to boli napríklad články v Newsweek, US News a World Report a časopisoch Child (dieťa), Parents (rodičia) a Parenting (rodičovstvo).

Existujú ešte iné programy znakovania pre batoľatá?

Áno. Od doby, keď psychologičky Acredolo a Goodwyn znakovanie s bábätkami v roku 1982 objavili a výsledky výskumu publikovali, uplynuli už viac než dve desaťročia. Za túto dobu sa na svetových trhoch objavilo oveľa viac ďalších kníh a materiálov o znakovej reči pre počujúce batoľatá. Niektoré z nich boli vytvorené odborníkmi, iné sú len lacnou alternatívou kvalitných materiálov.

Väčšina ostatných programov je založená na učení detí „čistého“ jazyka pre nepočujúcich, či už Amerického jazyka nepočujúcich (tzv. ASL) alebo jazyka pre nepočujúcich tej zemi, z ktorej program pochádza. Programy, ktoré sú založené na vyučovaní „čistého“ jazyka pre nepočujúcich uvádzajú ako hlavnú výhodu to, že pokiaľ dieťa stále tento jazyk učíme, bude vedieť jeden o jeden jazyk viac.

Ďalej existujú programy inšpirované programom Baby Signs, ktoré nie sú vytvorené odborníkmi na vývoj a výchovu deti, ale šikovnými maminkami, so skúsenosťami so znakovaním s ich vlastnými deťmi.

Väčšina rodičov, ktorí so svojimi deťmi znakujú v Čechách aj vo svete, volí program Baby Signs. Hlavným dôvodom je skutočnosť, že program Baby Signs je jediným programom znakovej reči pre batoľatá, ktorý:

  • Bol testovaný na vedeckej bázye
  • Bol vytvorený špeciálne pre počujúce batoľatá
  • Bol vytvorený svetovo uznávanými odborníkmi v oblasti vývoja detí
  • Je flexibilný natoľko, že uspokojí potreby každej rodiny

V Českej republike okrem týchto dôvodov rodičia ešte oceňujú, že ide o jediný program, ktorý:

  • Ponúka kvalitné výukové materiály nielen pre rodičov, ale aj pre ich deti
  • Je vyučovaný certifikovanými inštruktorkami, ktoré preukázali odbornú znalosť v oblasti vývoja verbálnej a neverbálnej komunikácie detí a zložili certifikačnú skúšku pripravenú autorkami programu Acredolo a Goodwyn. Viaceré z týchto inštruktriek majú naviac rozsiahle odborné skúsenosti v odboroch ako je psychológia, pedagogika, logopédia, pediatria, ranná starostlivosť a vedenie iných výukových kurzov pre deti.
  • Viaceré materské centrá ponúkajú pravidelné stretnutia znakujúcich detí, ktoré absolvovali kurzy Baby Signs. Rodičia sa pri týchto stretnutiach podelia o svoje skúsenosti a ich deti vďaka tomu, že používajú rovnaký program, si medzi sebou rozumejú.

Prečo je Baby Signs (R) program najrozšírenejším programom znakovania pre bábätká vo svete?

Hlavné dôvody sú dva. Jeden z nich je ten, že tento program bol vyvinutý pre počujúce bábätká a dôkladne skúmaný veľa rokov, takže je lepšie prispôsobený motorickým a kognitívnym (poznávacím) schopnostiam detí v tomto rannom veku. Druhý dôvod je, že k programu existuje veľa doplnkových materiálov, ktoré presahujú rámec obyčajnej znakovej reči pre deti. Rodičia oceňujú to, že znaková reč sa v programe Baby Signs učí ako súčasť ranného vzdelávania detí a nájdu v ňom praktické rady a materiály, ktoré im pomáhajú rozvíjať kognitívne, emocionálne a motorické schopnosti svojich detí. Materiály majú vysokú odbornú a estetickú úroveň a sú overené státisícmi spokojných detí a rodičmi z rôznych častí sveta.

Vedecké štúdie

Baby Signs® Program je založený na rozsiahlej štúdii psychologičiek Acredolovej a Goodwynovej z Kalifornskej Davis Univerzity, ktorý bol zaštítený Americkými Národnými Inštitútmi Zdravia (National Health Institutes). Výsledky štúdií  boli natoľko pozitívne, že rozpútali medzinárodný trend učenia znakovej reči pre počujúce deti.

Počas mnohoročnej štúdie deti od 11 mesiacov veku, sa preukázalo, že deti v 24 mesiacoch hovorili v priemere ako deti, ktoré majú 27 až 28 mesiacov a v 36 mesiacoch hovorili na rovnakej úrovni ako ostatné deti v 47 mesiacoch. Deti, ktoré prešli Baby Signs programom mali teda komunikačné schopnosti skoro o rok napred.

Ďalším zaujímavým zistením bolo, že keď psychologičky Acredolová a Goodwynová tieto deti kontaktovali po siedmich rokoch, zistili, že deti, ktoré sa učili znakovú reč, majú v priemere o 12 bodov vyššiu inteligenciu. Výskum porovnával deti s podobným sociálno-ekonomickým zázemím a bol publikovaný v renomovaných odborných časopisoch. Viac informácií o výskume nájdete na BabySigns.com.

 

Tu je zopár príbehov z Ameriky:

Nočná mora

Zak mal 15 mesiacov a už vedel okolo 30 znakov. Medzi nimi aj znak, ktorý znamená, že sa bojí. Často tento znak používal napríklad v parku, keď uvidel veľkého psa a rodičia ho tak mohli zdvihnúť do náručia ešte predtým, než sa Zak vydesil až k plaču. Raz okolo dvoch hodín ráno ho Zakova mamička Cathy počula hystericky plakať. Bežala teda do Zakovej izby a Zak hneď začal ukazovať na šaška na poličke a potom ukázal znak, ktorý znamená, že sa bojí. Cathy hneď vedela, čo sa deje. Zak dostal toho šaška predchádzajúci deň a veľmi sa mu páčil. Nosil ho so sebou celý deň, tak mu ho Cathy dala na poličku, aby šaška videl, keď sa prebudí. Ale šaško vo tme vyzerá inak, než cez deň a malého Zaka vystrašil až k plaču. Cathy sa zverila, že keby Zak nevedel ako má povedať, že sa bojí a iba na šaška ukazoval, myslela by si, že plače, pretože ho chce a dala by mu ho do postieľky. Čo by nebol práve najlepší spôsob ako vybudovať Zakovu dôveru k mamičke.

Mamina, pomôž mi

Kate mala 16 mesiacov a už dvakrát mala zápal ucha. Priebeh bol podobný ako u iných bábätiek. Niekoľko dní bola Kate mrzutá a často poplakávala, ale mamička nevedela, čo jej je. Potom nastúpila horúčka a mamičke bolo jasné, že musí k doktorovi a ten potom rozpoznal, čo sa deje a nasadil antibiotiká. Pri treťom zápale bol ale priebeh iný. Kate už ovládala niekoľko znakov a medzi nimi aj znak, ktorý označuje „BOLÍ“ – spojené ukazováčiky. Použila tento znak vedľa svojho uška, aby mamine povedala, že už ju zase začína bolieť. Mamička potom nečakala na to, než nastúpi horúčka a vzala Kate hneď k doktorovi. Ten potvrdil diagnózu a začal liečbu ešte pred tým, než sa zápal zhoršil natoľko, aby uško bolelo až k plaču..

Babi, mám ťa rada

Z listu od jedného ocina: Jedna z mojich najkrajších spomienok sa viaže k dobe, keď moja dcéra Olívia používala znakovú reč. Navštívili sme vtedy babičku, moju mamu, žijúcu ďaleko od nás. Olívia ju veľmi nepoznala. Nebola to ľahká návšteva, pretože v tej dobe moja mama bola v nemocnici pre dlhodobo chorých. Aj napriek tomu, že bola veľmi chorá vždy, keď som k nej Olíviu vzal, pookriala. Najskôr sa Olívia hanbila, ale vďaka svojej starej vernej mačke sa mame podarilo prelomiť ľady. Behom niekoľkých dní sa zo všetkých stali dobrí priatelia. Nakoniec prišla chvíľa, kedy sme museli naspäť domov. Manželka aj ja sme sa rozlúčili, ale v tej rýchlosti sme úplne zabudli na Olíviu. Ona však nezabudla. Keď sme odchádzali, rozčúlene spravila znak pre „mačku“, chytila sa mojej ženy za ruku a vliekla ju do maminej izby. Tam sa jej dostalo posledného babičkinho objatia. A potom nastal ten neobyčajne zvláštny okamžik, na ktorý nikdy nezabudnem. Na slová mojej mamy „Mám ťa naozaj veľmi rada Olívia“ sa jej Olívia pozrela do očí, usmiala sa a prekrížila si ruky na srdci – bol to jej znak pre „MÁM ŤA RADA“. Ťažko by ste si mohli predstaviť krajší darček. Pre moju mamu to vtedy bolo to najdôležitejšie na svete.